dinsdag 2 augustus 2011

 

Zoek wat je bindt, niet wat je scheidt

De afschuwelijke daad van A.B.B. in Noorwegen vervult ons met afschuw. Stemt tegelijkertijd tot nadenken. Hoe kan zo’n rechts-extremist al die jaren ongestoord z’n gang gaan? En ook: wanneer stopt het verketteren van elkaar als rechts en links? Geert Wilders, de voorman, spreekbuis en twitteraar van de PVV-beweging, veroordeelt de daad van deze volslagen gek, maar stelt tegelijkertijd vast dat de strijd tegen de islam doorgaat. Job Cohen reageert aanvankelijk heel beheerst, maar krijgt nu de wind van voren van Wilders als hij over het verderfelijke extremistische gedachtengoed spreekt, dat tot zulke aanslagen leidt. Verderfelijk, dat is toch zoiets, of het nu van extreem rechts of extreem links of uit welke hoek dan ook komt. Inderdaad: extremisme en terrorisme zijn uit de boze.
Ernst Hirsch Ballin, de oud-minister van justitie, die terzijde werd geschoven door z’n eigen CDA, verwoordde het haarscherp in het filosofisch kwintet op de TV. “Juist door dat vijanddenken zijn we nooit ten diepste in staat te verenigen en samen een goede maatschappij op te bouwen. Er is begrip en respect voor elkaars standpunten nodig en de overheid heeft ook een voorbeeldfunctie in deze, zo werd opgemerkt. Dat zijn wijze woorden van een rasbestuurder en een erkend jurist, die juist zo’n anti Islam-standpunt van de PVV terecht verafschuwt. Haat zaaien leidt slechts tot een maatschappij, die zich vervreemdt van de wortels van democratie, openheid, tolerantie en beschaving. De wijze waarop de Noorse premier Jens Stoltenberg met nadruk op juist die fundamentele waarden blijft wijzen, verdient diep respect.
Op de internetpagina van TC Tubantia duikt Gerben van der Voet uit Den Ham steeds weer op. Hij is bezig met een ware kruistocht tegen de stichting Welzijn Twenterand. Directeur Marcus Elzinga wordt geadviseerd om z’n biezen te pakken omdat er conflicterende belangen met z’n rol als raadslid voor Gemeentebelangen Twenterand en de SWT zijn. Als columnist van CDA-actualiteiten maakt van der Voet het nog bonter. Journalist Tom van den Berg van TC Tubantia wordt van partijdigheid beschuldigd en wordt eveneens geadviseerd om te stoppen. Of hij moet opstappen als journalist of hij moet met z’n colums stoppen zo verordonneerde Van der Voet. Over partijdigheid gesproken: dezelfde Van der Voet is een van de voorvechters van het open jongerenwerk in Den Ham, op zich prima, en hij stond op de kandidatenlijst voor het CDA voor de gemeenteraadsverkiezingen, op zich ook niks mis mee. Maar om dan op zo’n arrogante wijze de een na de ander de mantel uit te vegen en verzoeken om op te stappen, het is eigenlijk te triest voor woorden. Gerben van der Voet zou ik aanraden om positieve energie aan te wenden en vooral te kijken wat mensen en organisaties bindt en niet wat ze scheidt. Ik vraag Gerben niet om op te stappen of te stoppen met z’n colums, maar op deze constructief verbindende wijze meer voor samenleving te betekenen, dat zou hem sieren.
We moeten toch leven van de hoop en de verwachting dat we samen zaken kunnen verbeteren. Zo ook bij het MCC in Vroomshoop, waar na vele jaren het doek valt voor de stichting. Het bestuur gooit de handdoek en wikkelt alleen nog de lopende zaken af. Gelukkig was de redding nabij in de vorm van het ondernemende echtpaar Spoor, dat aan de Irenestraat in Vroomshoop woont. Ruime ervaring in de horeca in Enschede is besliste een pré en de eerste indrukken zijn goed. Het MCC komt vast weer in het goede spoor. Dit kan een prima springplank zijn richting het activiteitencentrum en ik hoop dat het MCC weer gaat bruisen van de culturele activiteiten. Dit dorpshuis heeft toch een historie om U tegen te zeggen en heeft in de afgelopen meer dan 60 jaar een (ver)bindende rol gespeeld tussen mensen van allerlei gezindte.
Dat VVD-politicus Chris Walraven kritische vragen stelt bij de sluiting van het MCC in augustus is zijn democratische recht en misschien wel plicht. Toch gebiedt de nuchterheid vast te stellen, dat zoiets elk jaar dat het geval is in deze zomertijd. En ook: waar waren de raadsleden toen het MCC in zwaar weer verkeerde? Dan hoor of zie je ze niet of nauwelijks en dat zou toch meer moeten bij lokale volksvertegenwoordigers.
Ook ontbreken de door ons gekozen lokale politici bij het afscheid van het personeel van het MCC, dat afgelopen zaterdag plaatsvond. Waar waren toen de raadsleden of collegeleden? Ze hebben toch wel het hart op de goede plaats? Zeg nu niet: we waren niet uitgenodigd. Het heeft heel duidelijk voor iedereen in de pers gestaan.
Het reces zal wel aandacht vragen. Gewone stervelingen hebben vakantie en politici hebben reces. Ook dan kun je je blijven onderscheiden. Terwijl het CDA Twenterand de ontspanning zoekt met solexen en de vaart er toch even inhoudt, werpt Gemeentebelangen Twenterand zich weer op als redder van de natie. Het behoud van de vier bibliotheken moet vooral op het conto van het GBT geschreven worden. En verder is zonneklaar dat het GBT ook de vier zwembaden redt, zij het dat de Stamper in Vriezenveen geprivatiseerd moet worden.
Niet verstandig, zulke partijpolitieke berichten in de media op dit moment. In feite schoffeer je als GBT op deze wijze de adviesgroep van wijze mannen en vrouwen uit de bevolking, die momenteel naar beste eer en geweten de beste oplossing voor de zwembadenproblematiek zoekt.
Jammer en onnodig, dat het GBT zich nu zo profileert. Binnen een coalitie en ook in de totale gemeenteraad bereik je toch vooral samen resultaten voor de bevolking. Bovendien is het nog maar de vraag hoe het met de zwembaden afloopt. Daarvoor moet er nog heel wat water door het kanaal Almelo-De Haandrik, de Veenleiding en de Regge stromen. De drang om te scoren in de media, kan het GBT op den duur wel eens lelijk opbreken. Ook hier geldt: zoek wat u bindt, dat moet een lokaal politicus toch aan z’n water voelen.





Reacties:
Hendrik, je hebt de politiek slecht gevolgd en dat als CDA-volger. Was het niet het CDA die de redding van de bibliotheken claimde? en de OZB? Voor wie de vergadering op tv heeft gevolgd, en dat heb ik, was het inderdaad GBT die het voorstel bracht en CU die het direct steunde. CDA was enkele weken daarvoor mordicus tegen.

In dit geval terechte hulde aan GBT en CU.

En dat van het zwembad is al lang bekend en niet nieuw. Nu ineens profileren is dus geen sprake van.
 
Beste Hendrik,

Je noemt mijn naam, dus ik voel me uitgenodigd te reageren.

Al vijf jaar heeft SJDH erg veel moeite gedaan om samenwerking te vinden met SWT. Steeds weer hebben wij positief constructief de hand gereikt. Steeds weer sloeg SWT onze hand echter weg op brute wijze.
Hierdoor hebben we ook geen samenwerking kunnen vinden met de gemeente. Wat wij uiteraard graag willen in het belang van onze jeugd.

We hebben vervolgens al onze positieve energie aangewend om de gemeenschap maximaal te betrekken bij de jeugd. Geheel op eigen kracht (van Den Ham) hebben wij zo een jongerencentrum gekregen. In de tussentijd de relatie met andere instanties verstevigend, want er is veel dat ons bindt (!)

Weet wel dat mijn kritiek slechts ten dienste staat van de Twenterandse gemeenschap en met name van de jeugd. Er is veel dat niet klopt rondom SWT. Open je ogen daar eens voor beste Hendrik. Je kiest er echter voor mij aan te vallen met een anonieme column. Dapper hoor... De tijd zal leren wie gelijk heeft. Ik hoop van harte jij! Maar ben er bang voor...

Als SWT een positieve insteek had, dan was de binding met SJDH al lang bewerkstelligd, denk je niet? Wat heb ik erbij te winnen dit tegen te houden? Denk daar maar eens over na... Arrogant die laatste zin? Tja...

Nog steeds is SJDH bereid samen te werken met SWT. We hebben zelfs recentelijk een brief gestuurd aan het college met de vraag ons hier WEDEROM bij te helpen, nadat we weer eens flink zijn geschoffeerd door SWT.
positieve insteek toch? Hendrik?

Je vindt het te triest voor woorden dat ik kritiek heb op personen die een wanprestatie leveren?
Frappant dat je over mij begint trouwens vlak nadat je een punt maakt over haat zaaien.
Ik haat niemand hoor, wees niet bang.
Welzeker heb ik de hoop en de verwachting dat we zaken kunnen verbeteren!
Dit doen we echter niet door pappen en nathouden en verdoezelen van wantoestanden.

Het had ook jou gesierd, net als Tom van den Berg, om eerst eens te komen praten voordat je je conclusies en insinuaties de openbaarheid in had geslingerd. Ik reik ook jou de hand, net als ieder ander. Pak je hem aan? (gwvdvoet@msn.com)
Graag voor de 20ste want dan vertrek ik voorgoed uit Nederland.
Ik hoop dat je erkent dat ik jou wel serieus neem, ook al ben je anoniem.

Durf je daar uit te stappen in het belang van de verbinding waar je over schrijft?

Gerben van der Voet
 
Vervuilt Gerben van der Voet nu ook het mooie Vroomshoopse Scholleproat!? Oh nee toch, straks hebben we Gijs er ook gratis bij. Please NO.
Ik vond de reactie van Hendrik nu juist erg treffend over Gerben van der Voet. Zijn tegenreactie hier zegt veel ... over hem. Dat arrogante toontje zeg. Walgelijk.

SWT heeft het steeds gedaan, anders wel Marcus Elzinga. Van der Voet en co ofwel SJDH hebben de hand gereikt. Ja, ja. Ik heb de afgelopen maanden niets anders gezien en gelezen dat SJDH met smerige modder gooide. Bewezen argumenten en feiten zijn er nooit geweest. Het zijn allemaal valse beschuldigingen geuit op een laffe manier. Ik gebrijp SWT dat ze met dit zooitje ongeregeld niet wil samenwerken. Als dat al zo is want daar geloof ik niks van.

Goed zo Hendrik pak hem maar aan. Dat Gerben voorgoed vertrekt uit Nederland is het beste voor iedereen. Hier in Nederland en Twente wordt deze lamlul door iedereen uitgotst. En dat vindt gek.
 
Sjaak,

Wat is uitgotsen precies?
En wie is die 'gek' die dat vindt? Jij?
Lamlul is duidelijk.
En je 'gebrijpt' SWT? Snap ik wel; zelfde stijl. Zou me niets verbazen als je er werkt...

Je weet dat ik graag reageer op anonieme helden zoals jij. We kennen elkaar ongetwijfeld van tubantia.nl.

Het ware beter geweest als Hendrik voor het schrijven van de column had begrepen dat de haat niet bij mij zit. Integendeel. (En logisch trouwens dat in de discussies mijn naam steeds opduikt, de rest reageert anoniem! rara wat zegt dat)
Blijkbaar roep ik de haat wel op met bepaalde zelfverzekerde kritiek. Zeker niet te verwarren met arrogantie. Mensen die deze lamlul kennen weten dat ik juist erg bescheiden ben en me graag laat spiegelen, met leren als doel.

Van mensen die uit anonieme hoek hun inhoudsloze gal spuwen leer ik echter verrekte weinig. Dit doet slechts pijn. Ik neem aan dat dit de bedoeling is, dus mooi gesproken Sjaak.

Als je werkelijk wilt weten of mijn kritiek op SWT klopt of niet neem dan gewoon contact op. Mijn emailadres staat hier boven.
Blijf niet hangen in anonimiteit maar ga op onderzoek uit. Wie weet zit je zelf fout. Als je zo zeker weet dat ik fout zit, overtuig me dan!
Simpel toch???

Ik vermoed echter dat je weet dat ik gelijk heb over de wantoestanden rond SWT, waar TONNEN euro's per jaar aan gemeenschapsgeld worden VERSPILD. (voor wie tubantia.nl niet bezoekt, wil ik graag de onderbouwing van deze stelling mailen indien gewenst) De persoonlijke aanval openen is dan het enige dat rest he.
Snap ik wel. Geeft niets... Gewoon door gaan hoor. Je raakt me er mee, dus wie weet werkt je tactiek wel!

Gerben van der Voet
 
Hendrik, je ziet het... ik hoef toch niets meer aan toe te voegen aan het gebral van 'Sjaak-2'? Ongewild (mag ik hopen) heb je medestanders gekregen uit een onfrisse hoek. Sjaak rept over 'smerige modder'. Het zijn feiten, die zwart op wit staan en die a) de politiek niet durft aan te pakken, b) Bij Tubantia geen gehoor vinden, dankzij een integere journalist die toevallig veel banden heeft met..., en c) voldoende brisant zijn om RTV Oost te halen. Gerben van der Voet is nog nooit op schelden te betrappen geweest. Dat siert hem, want hij én zijn vader krijgen al jaren bagger over zich heen.
 
Beste Hendrik,
Realiseer jij je wel dat je met je zogenaamd verzoenende column wel eens het tegendeel kan bereiken van wat je aangeeft te willen bereiken. De reactie van de zogenaamde Sjaak is de oogst van wat jij zaait. Anoniem en onder de gordel!
Scherpe inhoudelijke kritiek van Gerben op de subsidiezwendel van SWT moet en mag ook op een scherpe inhoudelijke manier weersproken worden, maar dat gebeurt gewoon niet. Het verbale geweld van je anonieme medestrijders is gewoon een gebrek aan argumenten. Kom me maar eens overtuigen in Den Ham, onder het genot van een kop koffie, dat ik ongelijk heb.
 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]