maandag 21 februari 2011

 

Landgenoten!

Onze goede huisvriend Huib Oosterhuis leek mij even in verlegenheid te hebben gebracht. Wie mij kent, weet dat zoiets niet gauw gebeurt. Schone schijn en blauw bloed, gaat dat samen? Soms wel, maar ik heb nu besloten alle schroom van mij af te werpen. Ongecensureerd dus en dat past wel in uw mooie en nog jonge dorp Vroomshoop, waar mijn oudste zoon Alex in 2009 nog op de korrel werd genomen. Op het landelijke Oranjecongres in het baptisten centrum ’t Lieniezer, nog wel, afschuwelijk, dat was toch ongehoord! Goed dat die voorzitter Reijer Dooijeweerd daarna is afgetreden, zoiets laat je toch niet toe. Mag die lieve jongen niet samen met zijn gezinnetje genieten in Mozambique, het was een maximale schande. Maar goed, jullie hebben iets goed gemaakt door het Amaliaplein te benoemen en de Beatrixstraat tot Koningin Beatrixlaan te promoveren. Natuurlijk denk ik ook aan de Julianastraat en het Julianplein, de Prins Bernhardstraat, het oranjeplein, de Irenestraat, de Marijkestraat, de Margrietstraat, het Willem Alexanderplein en de Clausstraat. Dat noem ik nog eens respect voor het vorstenhuis. En aan die koninklijke Beatrixlaan woont ook nog eens de gerespecteerde musicus Gezinus M. Veldman, die mij op een van de vorige Koninginnedagen een heerlijke muzikale hutspot voorschotelde.
Toch bereiken mij bedenkelijke berichten uit jullie levendige dorp. Zo was de in de volksmond geheten SpiekerJozef aan het paaldansen op een gala en liep een andere zo eerzame dame Annelies in een niets verhullend tijgervel rond. Gij zult niet begeren en dat geldt zeker voor de postcodeloterij. Een gereformeerde dominee uit Friesland stond te oreren op het gala en dat vind ik weer mooi. Dat zou die afschuwelijke Geert Wilders willen verbieden. Geen onnodige vermenging onder elkaar, alleen maar echte Vroomshoopse autochtonen, dat staat deze engerd voor. De rechters wil hij zelfs gaan straffen. Als ze geen strenge straffen uitdelen binnen zes jaar, mogen ze naar het Riagg. Die Wilders moet niet op de stoel van rechters gaan zitten, maar moet zelf naar Dimence. Hij is toe aan een behandeling met hersenstamcellen. Laat hem nu niet listig in een slachtofferrol gaan aanmeten, want dat helpt hem alleen maar aan stemmen voor de Eerste Kamer, pardon: voor de Provinciale Staten.
Dat Smoezencarnaval in Vroomshoop verenigt toch alle gezindten, zo moet het dus. Neem die gift van de gereformeerde kerk voor de Mariakapel: om stil van te worden,. Dat noem ik nog eens ruim denken en dit mag ons ten voorbeeld zijn. Ook de actie voor Kika en het glazen café laten zien, dat er veel kan in jullie dorp en dat spreekt me aan. Als Alex het van me over neemt, ga ik dat penthouse aan de Puntkolk met het uitzicht op de brug en de vier zonen nog eens bezichtigen, wie weet. Jullie carnaval is een uiting van verbondenheid en solidariteit en dan maakt het niet uit welke achtergrond je hebt. Zelfs het voltallige college van de gemeente Twenterand was aanwezig. Dat wil zeggen: was er tijdens een gedeelte van de vrijdagavond. De wethouders Roel Koster en Jan Binnenmars bliezen vroegtijdig de aftocht in de aula. Waren ze beledigd door de teksten van de Smoessiesmakers? Als dat zo is, moeten deze gewichtige personen direct een lachspiegel aanschaffen en hebben ze van het carnaval niets begrepen. Ik hoop dat burgemeester Visser de volgende keer met een pittig weerwoord komt. Daar wachten de Smoezen op, want niks is fijner, als een bevroren turf ontdooit. Humor lijkt wel bij onze eerste burger te passen, ik ben benieuwd.
En nu ik toch bezig ben: de toekomst van de gemeente Twenterand baart mij zorgen. Buurgemeenten hakken terecht de knop door en gaan intensief samenwerken. Posities van gemeentebestuurders zijn daaraan ondergeschikt. Niet het pluche, maar de meerwaarde van samenwerken geeft daarbij de doorslag.
De discussie over jullie zwembaden leert weer eens dat kernen vooral voor zichzelf opkomen, en een ander niets gunnen. Egoïstisch en egocentrisch dus en altijd uitgaan van het eigen gelijk en dat haat ik nu zo als bruggenbouwer. Daarom mag ik die Geert Wilders ook niet luchten of zien, maar goed, dat mag ik weer niet zeggen in de Troonrede. De Vriezenveners pleiten voor de Stamper, die de Hammenaren willen sluiten. De waarheid ligt altijd in het midden, zeggen we in Vroomshoop en Westerhaar. Ik heb gezegd, leve de koningin.


Reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]